lördag 5 december 2015

Seminarium 5: Utbildningsvetenskap – ett kunskapsområde under formering

Praxisnära forskning och läraryrkets vetenskapliga basis.
- Förskjutning från forskning om till forskning i läraryrket.
- Via praxisnära forskning
- Vetenskapliga grundantaganden eller teorier som det dagliga lärararbetet vilar på.

Vad är praxisnära forskning?
Lärare studerar den egna verksamheten
Aktionsforskning (forskar i sin egen praktik när man gör det man gör)
Learning studies
Etnografisk metod
Autoetnografisk (för att få syn på det där emellan, vanligt i konst)

- Legitimitet till läraryrket
- Makt över den egna yrkesutvecklingen
- problematisering av lärares kunskap som enbart praktisk

Forskning sker främst i den egna verksamheten och är mer pragmatiskt inriktad.
Kanaliserar yrkesspecifika forskningsfrågor.

Lämnat metod i lärarutbildningen (istället didaktik) ---> svårigheter att tillämpa forskning i klassrummet, saknar metoder för det praktiska arbetet.

Frågeställningar:
Hur ser ni på förhållandet lärares legitimitet och forskningsanknytning i praktiken?
Behovet av forskning i läraryrket istället för om, varför är det viktigt? (om det nu är det)
Vad är skillnaden mellan lärarrollen och forskar rollen?

Inga kommentarer: