torsdag 10 december 2015

En vetenskaplig artikelskiss

"Examensarbetet i denna kurs är författandet av en vetenskaplig artikelskiss. Artikeln skall behandla en ämnesdidaktisk (bild) frågeställning i relation till vetenskapliga teorier och metoder inom kunskapsområdet. Frågeställningen skall på något sätt beröra/behandla relationen mellan konstnärligt arbete respektive pedagogiskt arbete i ett samhälleligt perspektiv. Utgå gärna från den egna praktiken. Artikeln skall vara reflexiv, det vill säga belysa frågeställningen från olika perspektiv/förståelsegrunder."
I artikeln ska jag anknyta bildområdets ämnesteori till ämnesdidaktiken genom att utgå från ett lämpligt urval av kurslitteraturen och tre till fyra valfria vetenskapliga artiklar inom kunskapsområdet.
(Omfattning: 2000-3000 ord)

Jag googlar för att undersöka...
Vad är en vetenskaplig artikel och hur är den uppbyggd?
Vetenskapliga artiklar kan vara av olika slag:
Originalartiklar där författaren redogör för empiriska studier och för första gången beskriver resultatet från ett forskningsarbete.
Översiktsartiklar (review articles) är kritiska utvärderingar av olika tidigare publicerade studier.
Teoretiska artiklar syftar till att utveckla nya teorier utifrån redan existerande forskning.

Det absolut vanligaste svaret jag hittar på uppbyggnad av en artikel är IMRAD (en förkortning som består av initialerna hos de engelska orden Introduction Methods Results And Discussion). Alltså introduktion, metod, resultat och diskussion.

I de flesta sammanhang beskrivs mallen (för en vetenskaplig originalartikel) på följande sätt:
Abstract - en kort sammanfattning av artikeln. Här anges också ämnes- eller nyckelord som identifierar artikelns innehåll.
Introduktion - allmän bakgrundsbeskrivning, syfte och problemformuleringar presenteras. (Varför behövde studien göras? Vad ville man undersöka?))
Metod - för att läsaren ska kunna följa och upprepa forskningsprocessen. (Hur gick man tillväga?). Beskrivningen ska vara så detaljerad och noggrann att andra forskare kan bedöma tillförlitligheten och trovärdigheten.
Resultat - presentation av forskningsresultatet. (De viktigaste resultaten i sammandrag.)
Diskussion - tolkning och värdering av resultatet. (Vilka svagheter fanns i studien, vilka slutsatser kan man ändå dra?) Metodologiska överväganden diskuteras liksom hur resultaten förhåller sig till tidigare forskning inom det aktuella området.

 Så nu är det väl bara att sätta igång då!

Inga kommentarer: