lördag 10 oktober 2015

Seminarium 2: Betydelsen av lärares didaktiska val

Anteckningar...
Betydelser av lärares didaktiska val ---> vad man har för kunskapssyn.
(bildlärarens didaktiska val ---> vad man har för kunskaps- och konstsyn)?

Bildning och kunskapsbegreppens bakgrund — För att förstå estetiska lärprocesser
Bildningstanken har en central plats i läroplanerna.

Kunskap idag är en handelsvara, pragmatisk status, objekt (Lyotard, 2009)

Expandering av teorin och praktiken inom konsten. Filosofiska, psykologiska discipliners argument för konstens meriter.

LGR11, utvecklandet av olika förmågor såsom t.ex kreativitet, problemlösning, reflektion och kommunikation. (Bildämnet är ett kommunikationsämne idag.)

Om vi ska använda estetiska lärprocesser som didaktisk metod måste vi definiera det.

Estetiska lärprocesser byts ut mot entreprenörskap i läroplaner och kursplaner och beskrivs utifrån liknande termer men med fokus på individuell utveckling.

Skolans verksamhet som institutionella och ideologiska rum.

Interaktionsprocessen lärare/elev fokuserar det slutgiltiga målet - den fasta kunskapen.

Konstnärliga begrepp som skapande, kreativitet och fantasi får en annan betydelse i en konventionell skolkontext än i en rent konstnärlig undervisningsmiljö.



Inga kommentarer: