söndag 11 oktober 2015

Essäskrivande som utforskning

I konst och forskning beskrivs essäskrivande som ett sätt att få tag på sina erfarenheter och göra dem tillgängliga för reflektion.
"Uppgiften är alltid att börja med en gestaltad berättelse om en eller flera egenupplevda handlings-situationer som sedan undersöks och utvecklas vidare till en essä. Det är fråga om processkrivandet där studenten växlar mellan att skriva, läsa och undersöka texten tillsammans med kurskamrater och lärare på skrivseminarier. Efter varje seminarium arbetar studenten vidare med sin text för att sedan återkomma med en utvecklad version vid nästkommande sammankomst. En essä av det här slaget består av tre delar: berättelsen om en svårbedömd handlingssituation, egna tankar och frågor till den, samt perspektiv utifrån som förhåller sig till det egenupplevda. Studenternas essäskrivande är en lärprocess i sig, men ska samtidigt leda till en färdig essä som ska examineras." (Alsterdal, s 49)
"Min erfarenhet är att tankarna lyfter när vi lyckas få egenupplevda händelser, fantasifullt tänkande och andra tänkares arbeten att mötas och kontrasteras mot varandra. Den estetiska lärprocessen ser jag i växlingar mellan att berätta och reflektera, i att gestalta en berättelse och arbeta med en komposition av olika perspektiv och med en fantasi som gör att vi hittar oväntade infallsvinklar. En sådan komposition inbjuder liksom ett konstverk till olika tolkningar, sällan till en upplösning av dilemmat. Det är en aktivitet som rymmer både gestaltande och problematiserande förhållningssätt, och tänjer gränserna mellan praktik, konstnärlighet och vetenskap." (Alsterdal, s 49-50)
 Det här tycker jag är ett så tydligt exempel på hur en estetisk lärprocess kan fungera i en forskningskontext. Det är också på ett liknande sätt våra tidigare kurser har fungerat, även om de inte varit så metodologiskt utarbetade. Svårigheten när man arbetar med bild (och inte som här med skrivande) är att texten alltid efterfrågas. Något måste alltid skrivas och när det gestaltande arbetet inte är texten, uppstår kravet på textens vetenskaplighet och tillhörande formalia.

 

Inga kommentarer: