Första och andra delkursen är avklarad. I fredags hade vi seminarier kring texterna vi skrivit. Eftersom gestaltningen känns som en pågående process utan slut blev detta tillfälle en möjlighet att stanna upp och reflektera över vad jag hade gjort hittills. För mig har en stor del av hösten handlat om att försöka förstå begreppet estetisk lärprocess. Jag är inte helt säker på att någon förstår det, eller rättare sagt, det finns nog flera olika sätt att tolka och förstå begreppet. Det var också utgångspunkten i den text jag skrev: Hur förhåller sig min egen språkliggjorda gestaltningsprocess till begreppet?
Höstens gestaltningsarbete har varit funderingar kring ett tema som gick under arbetsnamnet Tradition och generation. De bilder som ingick i redovisningen handlade till slut mest om tradition, en estetisk sådan.
Eftersom vi pratat mycket om estetik, cirklade mina tankarna runt det moderna konstbegreppet i förhållande till det samtida och till det estetiska. Bilderna innehåller delar eller fragment från kursens olika diskussioner. Betydelsebildning som ett nätverk av tankar och idéer där rosorna, punkterna och cirklarna betonar korsningar och får symbolisera noder eller omkopplingspunkter; Platons kulturellt betydelsefulla grottliknelse; samt rosorna vars skönhet används för att förklara det estetiska omdömet av Kant i sin Kritik av omdömeskraften.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar